Bekkenløsning

Dette er en vanlig plage i Skandinavia, men ikke i andre deler av verden. Og vi vet ikke helt hvorfor.

I Göteborg i Sverige er det en jordmor og akupunktør som har tatt doktorgrad i dette faget. Hun har funnet ut at den beste behandlingsmåten for bekkenløsning er bekkenstabiliserande øvelser og Klassisk Kinesisk akupunktur.

Her i Norge kan dette være øvelser som din fysioterapeut gir deg eller at du går på bassengtrening. Akupunkturen får du hos en Klassisk Kinesisk akupunktør som er vant til å behandle gravide.

Vi behandler mange med bekkenproblemer og vår erfaring er at de aller fleste blir mye bedre, men ikke helt symptomfrie. Det er viktig at du kommer i gang med behandlingen med en gang du mistenker at bekkensmertene er bekkenløsning. Da har du større sjanser for å holde bekkenet på plass og oppleve mindre smerter. Du skal væra i bevegelse hver dag, men aktiviteten skal vare tilpasset ditt bevegelsesbehov.

Du kan få henvisning fra fastlegen til fysioterapi for gangvansker. Henvisningen kan du bruke til fysioterapi eller bassengtrening. Fra juli 2006 er det ingen egenandel for gravide med gangvansker. I noen tilfeller av bekkenløsning kan det dreie seg om en bekkenlåsing. Dette finner en god fysioterapeut ut av. Da bør du kanskje også oppsøke en god kiropraktor.

Veldig sjelden har bekkenløsningen en form som er agressiv og forferdelig smertefull. Da blir svangerskapet en smerteutfordring både dag og natt. Bruk av krykker og noen gang rullestol er helt vanligt.

Du er her: Home Gravid Gravid Bekkenløsning