Modnings akupunktur for gravide

akupunktur

Hva er akupunktur?

Akupunktur er en gammel behandlingsform, opprinnelig fra Kina der den er en del av Tradisjonell kinesisk medisin. Det finnes dokumentasjon som er 2500 år gammel, men akupunkturen har utviklet seg frem til i dag, og tatt en mer moderne form. Akupunktur betyr egentlig «nålestikking», og foregår ved at tynne nåler stikkes inn i spesielle akupunkturpunkter langs meridianer på kroppen. Akupunkturens fulle og hele virkningsmekanisme er i dag ikke helt kartlagt, men grunnforskning har vist at kroppen setter igang en reparasjonsprosess og tilheling etter akupunkturbehandling, ved å skille ut forskjellige signalstoffer, regulere hormonsystemet og øke blodsirkulasjonen i det aktuelle området for å nevne noe.

Akupunktur reparerer og styrker, men kan også brukes til å forebygge sykdom og sørge for varig bedring av plager vi har i livet. Klassisk kinesisk akupunktur gir lite bivirkninger og er en ufarlig behandlingsform i hendene på en akupunktør med god utdannelse. Akupunkturforeningen godkjenner kun akupunktører som har minst 4 års utdannelse, det vil si at de i tillegg til en bachelorgrad (eller tilsvarende) i akupunktur, må kunne dokumentere 90 studiepoeng vestlig-medisinske fag. Vi anbefaler derfor at du forsikrer deg om at akupunktøren du velger er medlem av akupunkturforeningen. Det kan du gjøre via denne linken: http://akupunktur.no/id/43.0

I vesten har akupunkturen etterhvert fått en sentral plass innenfor komplementærmedisinen, men også innenfor det offentlige helsevesenet. Forskning i senere tid bekrefter at akupunktur har effekt på en rekke tilstander. WHO har en liste over tilstander hvor akupunktur har en dokumentert effekt, herunder for eksempel: Svangerskapskvalme, hodepine, depresjon, allergisk rhinitt, korsryggsmerter og knesmerter med mer. Se den komplette listen på WHO sine nettsider her: http://apps.who.int/medicinedocs/en/d/Js4926e/5.html

I Norge har akupunktur vært brukt på fødeavdelinger og smerteklinikker i lang tid. I dag er akupunktur anbefalt i henhold til faglige nasjonale retningslinjer for blant annet behandling av kroniske korsryggsmerter, kroniske urinveisinfeksjoner og i svangerskapsomsorgen (i forhold til morgenkvalme).

Om du ønsker mer informasjon om akupunktur kan du gå inn på Akupunkturforeningens nettside: www.akupunktur.no

Du er her: Home Gravid Akupunktur Hva er akupunktur