HVA ER AKUPUNKTUR?

den er en del av Tradisjonell kinesisk medisin. Det finnes dokumentasjon som er 2500 år gammel, men akupunkturen har utviklet seg frem til i dag, og tatt en mer moderne form. Akupunktur betyr egentlig «nålestikking», og foregår ved at tynne nåler stikkes inn i spesielle akupunkturpunkter langs meridianer på kroppen. Akupunkturens fulle og hele virkningsmekanisme er i dag ikke helt kartlagt, men grunnforskning har vist at kroppen setter igang en reparasjonsprosess og tilheling etter akupunkturbehandling, ved å skille ut forskjellige signalstoffer, regulere hormonsystemet og øke blodsirkulasjonen i det aktuelle området for å nevne noe.

Akupunktur reparerer og styrker, men kan også brukes til å forebygge sykdom og sørge for varig bedring av plager vi har i livet. Klassisk kinesisk akupunktur gir lite bivirkninger og er en ufarlig behandlingsform i hendene på en akupunktør med god utdannelse. Akupunkturforeningen godkjenner kun akupunktører som har minst 4 års utdannelse, det vil si at de i tillegg til en bachelorgrad (eller tilsvarende) i akupunktur, må kunne dokumentere 90 studiepoeng vestlig-medisinske fag. Vi anbefaler derfor at du forsikrer deg om at akupunktøren du velger er medlem av akupunkturforeningen.

I vesten har akupunkturen etterhvert fått en sentral plass innenfor komplementærmedisinen, men også innenfor det offentlige helsevesenet. Forskning i senere tid bekrefter at akupunktur har effekt på en rekke tilstander. WHO har en liste over tilstander hvor akupunktur har en dokumentert effekt, herunder for eksempel: Svangerskapskvalme, hodepine, depresjon, allergisk rhinitt, korsryggsmerter og knesmerter med mer.

I Norge har akupunktur vært brukt på fødeavdelinger og smerteklinikker i lang tid. I dag er akupunktur anbefalt i henhold til faglige nasjonale retningslinjer for blant annet behandling av kroniske korsryggsmerter, kroniske urinveisinfeksjoner og i svangerskapsomsorgen (i forhold til morgenkvalme).

Om du ønsker mer informasjon om akupunktur kan du gå inn på Akupunkturforeningens nettside: www.akupunktur.no

HVORDAN GJØR VI DET?

Første behandling tar lengre tid en de påfølgende behandlingene. Her holder vi et intervju hvor det blant annet blir spurt om sykehistorie, helsetilstand, hvordan kroppen din fungerer nå, samt at det brukes diagnostiske verktøy som puls- og tungediagnose. Slik kan akupunktøren danne seg et bilde av ubalansene i din kropp, og vil behandle individuelt ut ifra dette.

Du ligger på en benk under behandlingen. Vanligvis har du klærne på deg ,men du må ta av sokker og dra buksene opp til knærne. Om du kommer for ryggbehandling må du nok regne med å ta av deg på overkroppen. Vi bruker veldig tynne sterile engangsnåler. Jeg har flere kunder som er redd nåler, men en vanlig bemerkning er "var det ikke verre en det"? Du ligger og slapper av med nåler mellom 20- 45 minutter, alt etter hva du kommer for.

Etter behandlingen føler du deg ofte god og avslappet. Er du heldig kan du kjenne en bedring etter kun 1 behandling , men som oftest tar det 3-5 behandlinger før du merker de store forskjellene. Det er mest vanlig med behandling 1 gang i uken, men ved visse akutte tilfeller kan man behandle 2 til 3 ganger i uken.

Det er ikke alle med Klassisk Kinesisk Akupunktur som ønsker å ta ansvaret med behandling av gravide. Det er tryggest å gå til noen som har erfaring i faget og vet hva som er normalt og ikke normalt i et svangerskap. I dag har vi med Klassisk Kinesisk Akupunkturutdannelse ikke en beskyttet yrkestittel. Det innebærer at hvem som helst kan kalle seg akupunktør, selv om en bare har gått et weekend kurs, eller kun bruker øreakupunktur. Så vær nøye med hvem du går til og spør gjerne om utdannelse.

Da er det bare å gå i gang med og bestille din akupunkturtime!

Akunpunktur