.

Behandlinger ved Dean Martin fra Oslo Osteopati

Osteopati

Osteopatibehandlingene retter seg primært mot muskel-skjelettplager og smerter. I osteopati har vi 5 modeller vi jobber ut i fra, for å få en mest mulig helhetlig tilnærming til å skape god helse. Osteopaten bruker direkte og indirekte teknikker i behandlingene. Direkte teknikker er kanskje typisk for hva mange assosierer til kiropraktor-behandling, manuellterapi eller massasjeterrapi. Da jobber vi ´i mot vevet´, knar, popper og tøyer. De indirekte teknikkene er skånsomme innstillings-teknikker. Med dem ´følges vevet dit det vil´. Dette endrer smerte-opplevelsen ved at man reduserer frykt for stillingen. Du får smerte-inhibitoriske signal fra sentralnervesystemet, samt reduserer og nullstiller nevromuskulær spenning fra refleksbuer i ryggraden. Resultatet er beroliget muskelspenningen og større mulighet til å bevege seg i stillinger man hadde avverge mot å utføre.

Ved sykdom som ikke har opphav i muskel-skjelett systemet kan osteopati ofte brukes til å lindre smertetilstanden, men ikke behandle sykdommen. En viktig del av behandlingen i tillegg til symptombehandling er å se på underliggende årsaker. Dette er for at man skal forbli frisk. Til eksempel anbefales såleinnlegg ved benlengdeforskjell som ikke kan korrigeres og pusteøvelser mot stress.

Pustekontroll

Enklest oversatt til pustekontroll, er pranayama praktiske pusteverktøy fra yoga-systemet. Øvelsene viser virkelig sin potens i stressende og krevende situasjoner. Første steg av pranayama handler om å frigjøre ditt gamle ´pustemønster´. I krevende situasjoner kommer gamle pustemønster tydelig frem. Du kan bruke pusteøvelsene du lærer av meg helt usjenert til å frigjøre dette pustemønsteret. Det roer ned kroppen og gjør at ribbekassen og magen får beveget seg skikkelig. Dette øker mengde oksygen inn og karbondioksid ut av kroppen, som psykisk gir hjernen mer optimale forhold til å fungere godt. Vi trenger tilstrekkelig utveksling av oksygen og karbondioksid gitt av en god og fri pust for å fungere i hverdagen, så vell som i stressende situasjoner.

Gravidmassasje og aromamassasje

Hos meg kan du få gravid- og aroma massasje. Trenger du å drenere væske i kroppen og slappe av er massasje en fantastisk måte å få til dette på :-D

Aroma Avslappende fullkroppsmassasje med beroligende olje i kroppens egent tempo. Det kommer stressreduserende og avslappende hormoner underveis, på slutten av eller etter massasjen. Oksytoksin og dopamin er to av dem. Kroppen slapper dermed av, for en stress- og spenningreduksjon i muskler og nervesystem globalt.

Gravidmassasje er en tilpasset massasje i aroma-stil. For gravide brukes ikke eteriske oljer, da det er usikkert hvilken effekt disse oljene har på foster, mor og graviditet. Behandlingene gjøres fra uke 14 i graviditeten, og etter dette ved behov.